Vanaf 27 juni 2013 ligt mijn vierde boek in de betere boekhandel. Het heet ‘In de ban van de roos’ en ik maakte het samen met fotograaf Robert van der Molen en Albert en Paul van reclamebureau 212 Fahrenheit. Het gaat over een wereldberoemd kunstwerk: de roos van Ikea. Deze afbeelding van een rode roos van 1 meter 40 bij 1 meter, in zijn kenmerkende aluminium lijst, is een fenomeen. De roos hangt in honderdduizenden Nederlandse huishoudens en bedrijven. Een onderzoek waard.
Samen met Robert bezocht ik de afgelopen anderhalf jaar 28 rozenbezitters. We duikelden ze op via de social media. Erg leuke mensen, die het idee omarmden en hun huis en vooral zichzelf open stelden. We kwamen in woonkamers, slaapkamers, vergaderzalen, studentenkamers, een café en zelfs op een toilet terecht. Ik vroeg ze naar de roos. Wanneer en waarom kocht je die? Wat vind je er mooi aan? Daarna liet ik het gesprek zijn eigen loop vinden. En kwamen we soms terecht op hele andere zaken als een overwonnen ziekte, een zware jeugd, een overleden vriendin of vorige levens. We kwamen bij twee mensen die het schilderij hadden overgeschilderd. Een vrouw had er zelfs behang overheen geplakt. Het is allemaal te zien en te lezen in ‘In de ban van de roos’.
Het was een geweldig leuk proces. Weer een mailtje krijgen dat er iemand met een roos mee wilde werken. Met een briefje met een naam en adres erop de auto in, navigatie aan en maar kijken waar we terecht kwamen. En waar de roos dit keer hing. Reclamebureau 212 Fahrenheit maakte er een prachtig boek van, met een onderscheidend formaat en mooie typografie. Het is nu al het leukste cadeauboek van 2013!
Natuurlijk is ‘In de ban van de roos’ verkrijgbaar bij de boekwinkels in Nederland. Maar ook op internet, zoals op Bol.com: http://www.bol.com/nl/p/in-de-ban-van-de-roos/9200000011243859/?featuredProducten en bij Uitgeverij kleine Uil: http://www.kleineuil.nl/?pg=boekinfo&boek=305.
Het boek heeft ook een eigen Facebookpagina: http://www.facebook.com/indebanvanderoos
Geef een reactie