In 2008 werd de campagne ‘Er gaat niets boven Groningen’ beloond met een bronzen Effie. Een belangrijke landelijke reclameprijs waarbij de effectiviteit van campagnes centraal staat. Open was verantwoordelijk het bekende ‘logo met de oranje G’, dat we in 2004 ontwikkelden. Daarnaast zorgden we voor het communicatiestramien dat ontstond vanuit deze nieuwe huisstijl. In de loop der jaren waren provincie en gemeente Groningen vaste klant bij Open. We maakten vele uitingen, onder andere de campagne rond Koninginnedag 2004. De koninklijke familie deed toen onze stad aan.
Willem-Allexander en Maxima deden ook mee aan de ‘oud-Hollandsche spelen’ en waren net paps en mams geworden van hun eerste dochtertje. In de Randstad en in Groningen hingen in de weken voor deze dag diverse ludieke posters uit de koker van Open. Tijdens de wandeling door de stad werd onze toekomstige koning nog even langs deze poster geleid. Hij kon er de humor wel van inzien.
Een paar jaar later hadden we wederom een ludiek idee voor onze vrienden van Marketing Groningen. Dit keer niet op verzoek, maar gewoon, omdat het in ons opkwam. Tijdens de jaarlijkse bloemetjesmarkt stikte het van de Duitsers in de stad. En die ‘hubsche leute’ inspireerden ons tot een geinig T-shirt, met dank aan J.F. Kennedy. Klant enthousiast en de Groningers ook. Er zijn al duizenden shirts verkocht bij de VVV-winkel aan de Grote Markt. Ex-FC-speler Levchenko wilde wel poseren in het eerste exemplaar om wat pubbliciteit te genereren. Zijn gage werd overgemaakt aan Stichting Breath; het goede doel waar hij zich voor inzet. Het Effie-beeldje kom ik nog regelmatig tegen in de gang van Open, wanneer ik weer eens op bezoek ben voor een freelance-klus.
Geef een reactie